3 manieren om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen

Zelfvertrouwen is een belangrijk onderdeel van het leven. Belangrijker dan we vaak denken. Het wordt over het algemeen weggezet als iets wat je hebt of niet, waar je mee geboren wordt. Maar is dat wel zo? Is zelfvertrouwen iets wat je nou eenmaal wel of niet hebt of kan het worden aangeleerd? De laatste jaren zijn allerlei soorten van bootcamps voor jongeren steeds populairder aan het worden. Onzekere pubers worden meegenomen een bos- of kickbox dojo in en leren daar door afzien weerbaarder te worden en daarmee ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen. Toch? Of werkt dat eigenlijk anders.

Zelfvertrouwen begint met een aantal belangrijke voorwaarden, namelijk:

  1. Zelfbewust zijn, je eigen voorkeuren, impulsen, gedachten en emoties kennen
  2. Zelf management
  3. Voelen dat je het recht hebt hier te zijn

 1. Zelfbewustzijn

In onze huidige maatschappij is zelfbewustzijn een ondergeschoven kindje. Emoties eten en drinken we het liefst weg, op school leren we er niets over en als we er middels psychologie of meditatie mee geconfronteerd worden vinden we het zweverig. Ergens heel vreemd, want het is de basis van een intens gelukkig leven. Ieder mens heeft gedachten, emoties en gevoelens. Zoals de beroemde psychoanalyticus Carl Jung aangaf zijn we ons slechts bewust van 5% van wat er zich in ons afspeelt. 90% gebeurt onbewust. 90% van jouw (en voor de ene persoon zal dat meer zijn dan voor de ander) gedachten, emoties en gevoelens heb je onbewust. Deze onbewuste factoren hebben een enorme invloed op je gedrag en welzijn. Stel je eens voor dat je meer inzicht krijgt in je innerlijk, dat je jezelf beter gaat begrijpen. Dan weet je veel beter waarom je je voelt zoals je je voelt en kun je zien waar bepaald gedrag vandaan komt. Logischerwijs ontwikkel je in dat proces zelfvertrouwen.

2. Zelfmanagement

Als we verder bouwen op zelfbewustzijn, dan komen we vanzelf bij zelfmanagement. Als je namelijk meer inzicht ontwikkelt in hoe je je voelt en wat je denkt en het gedrag dat daaruit voortvloeit, leer je jezelf in steeds meer situaties handhaven. Je weet wanneer je onzeker voelt en in plaats van dat je in paniek raakt en gedachten de overhand nemen, haal je rustig en diep adem zodat je ontspant. Wanneer een collega iets tegen je zegt dat je triggert, reageer je niet direct, maar wacht je even tot de initiële golf van verontwaardiging gezakt is en je normaal kunt reageren. Wanneer je voor een groep staat, kun je jezelf in de hand houden en zelfs je inspiratie door laten komen. En door in al deze situaties jezelf in de hand te leren houden, ontwikkel je steeds meer zelfvertrouwen.

3. Voelen dat je het recht hebt hier te zijn

Het klinkt misschien gek, maar heel veel mensen hebben ergens diep van binnen het gevoel dat ze er niet mogen zijn. Sommigen vertalen dat in timide en onzeker gedrag, anderen gaan zichzelf opblazen en iets groter voordoen dan ze zijn om dit gevoel niet te hebben. Het heeft te maken met je hersenverbindingen. Als je in je jeugd niet voldoende het gevoel hebt gekregen dat je goed bent zoals je bent en er mag zijn (wat snel gebeurt omdat onze ouders dat gevoel meestal ook niet hadden en het dus niet goed over konden brengen) dan ontwikkel je niet de broodnodige hersenverbindingen op dit gebied. Het is daarom essentieel dat je die verbindingen op latere leeftijd (nu dus) alsnog gaat aanleggen. Iemand die dit recht heeft “opgeëist” voelt zich sterk en aanwezig, Durft actie te ondernemen en voelt zich gewenst. Terwijl iemand die dit recht niet voelt zich ergens van binnen leeg voelt en zich er niet altijd bij voelt horen.

Hoe ontwikkel je deze drie voorwaarden voor zelfvertrouwen?

  1. De beste en makkelijkst toepasbare manier om zelfbewustzijn te ontwikkelen is mindfulness meditatie. Dit werd binnen Google ontdekt rond 2008. Sindsdien heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in mindfulness. Om het belang ervan aan te geven: 50% van de persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s binnen Google is mindfulness based en 11 programma’s zijn zelfs mindfulness programma’s. De bekendste hiervan is het wereldwijd toonaangevende Search Inside Yourself. Door mindfulness meditatie te beoefenen leer je je gedachten, emoties en gevoelens kennen en er mee om te gaan, hetgeen verstrekkende gevolgen heeft voor je gedrag en welzijn en daarmee je zelfvertrouwen.
  2. Klinkt misschien flauw, maar ook voor het verbeteren van je zelfmanagement geldt mindfulness meditatie als gouden sleutel. Door zelfbewuster te worden leer je steeds beter omgaan met situaties waardoor je meer zelfvertrouwen ontwikkelt. Maar er gebeurt nog iets. Wetenschappelijk onderzoek (Brefczynski-Lewis, J. A. et al. (2007) wijst uit dat mindfulness meditatie een positieve invloed heeft op de reactieve delen van je brein waardoor je minder snel boos wordt en je minder angstig voelt. Ook dat heeft verstrekkende gevolgen voor je zelfvertrouwen.
  3. Om het recht hier te zijn te ontwikkelen en daarmee meer zelfvertrouwen kun je het volgende dingen doen. Ga zitten met je ogen dicht en adem drie keer diep uit om te ontspannen. Herinner je een moment of momenten waarop je je helemaal gewenst voelde, waarop je er helemaal mocht zijn. Haal dan het gevoel van er mogen zijn naar boven en maak het zo sterk mogelijk. Deze combinatie van visualiseren en voelen maakt dat je nieuwe hersenverbindingen aanlegt en je steeds meer gewenst en krachtig gaat voelen. Na een 2/3 minuten zeg je stellig drie keer (mag ook in jezelf): “Ik eis het recht hier te zijn op”. Voel je krachtig als een strijder en open je ogen. Doe deze oefening een paar keer per dag en je zult merken dat je langzaam maar zeker meer zelfvertrouwen ervaart.

Zelfvertrouwen geeft je een goede basis voor een intens, liefdevol en fijn leven. Het helpt je je goed te voelen, te excelleren in werk en hobby’s en je relaties te verdiepen. Verwar zelfvertrouwen dan ook niet met arrogantie. Arrogante mensen zijn eigenlijk heel onzeker en blazen zichzelf op. Dat is het tegenovergestelde van de diepe, kalme en sterke zelfverzekerdheid die ik hier bedoel.